Tienkäyttömaksuista

 

 

Verkossa kirjoitellut kommentit näyttävät lyhyen selailun perusteella tyrmäävän kilometri pohjaisen verotusinstrumentin melko yksimielisesti. Työryhmän esitys näyttää kuitenkin tihkuneiden tietojen valossa katsovan asiaa liian kapeasta näkökulmasta.


 

Satelliittipaikannukseen perustuva verotus tulisi nähdä mahdollisuutena innovoida ja luoda paljon paremmin toimiva liikennejärjestelmä. Sen sijaan pahimmassa tapauksessa luodaan seuranta-automaatti joka kattaa vain omat kulunsa.

 

Olen aiemmin käsitellyt yksityisyyden suojaan ja järjestelmän rakentamiseen liittyvää problematiikkaa täällä. Lyhyesti, sopivalla yksityisen ja julkisen toimijan työnjaolla järjestelmä on rakennettavissa yksityisyyttä suojaavaksi, eikä kulujenkaan pitäisi lähteä käsistä, kun raudan saa hankkia itse ja kuka tahansa voi kirjoittaa sopivan softan.

 

Kiinnostavampaa kuin itse rahastusjärjestelmä on se miten sillä voidaan vaikuttaa liikenteeseen. Hyvällä tarkkuudella toimivalla systeemillä voidaan ohjata liikennevirtoja korttelin väli kerrallaan, reittejä ei tarvitse kieltää niille voi asettaa hinnan joka vähentää liikenteen sopivalle tasolle. Hinta voi riippua ajasta, paikasta, ruuhkasta, kelistä, ajoneuvosta, vaikka mistä.

 

Vieläkin kiinostavampaa on mitä voidaan tehdä kun joka autossa alkaa olla toimiva järjestelmä. Vaihtuvat nopeusrajoitukset voidaan ulottaa koko maahan minimaalisin kustannuksin (osa I yleistä, osa II miten asia pitäisi hoitaa) näyttämällä rajoitukset kännykän näytöllä.

 

Ainakin itse olen moneen kertaan toivonut auton tietävän mikä on voimassa oleva rajoitus. Lisävaruseena autoon saakin jo kameran joka lukee tienvarren merkistä rajoituksen ja näyttää sen sitten kojetaulussa. Hölmömpää käytäntöä ei montaa löydy, ensin joku päättää mihin merkkejä pitäisi laittaa, kirjoittaa sen tietokantaan, sitten toinen käy laittamassa merkit tien laitaan. Kolmannet sitten ostavat autoihinsa kameroita lukemaan noita merkkejä. Tiedon voisi siirtää suoraan tietokannasta autoon.

 

Heti tämän jälkeen voidaan loputkin autoilijalle tarkoitetut merkit siirtää pilveen ja katujen varsilla on jäljellä enää lähinnä suojatiemerkkejä jalankulkijoiden iloksi.

 

Kun vauhtiin on päästy voidaan seuraavaksi siirtää liikennevalot samaan systeemiin. Fyysisten liikennevalojen ylläpito ei ole ilmaista ja varsinkin uusien rakentamista rajoittaa raha. Virtuaaliset liikennevalot voisi pystyttää sinne mihin niitä tarvitaan, silloin kun tarvitaan.

 

Mutta niin kuin TV-shopissa sanotaan, ei tässäkään vielä kaikki. Kaikki yllä pilveen siirretty tieto on sopivaa raaka ainetta itseohjautuville autoille. Ainakin Nissan ja GM ovat olleet kiinostuneita kuljettajattomista autoista.  Google on lisäksi innostunut pantentoimaan liikenneympäristön datan keruuta ja käyttöä (sekä II, III, IV ja V).

 

Tässä olisi polku auki innovaatioille ja edistykselle. Suomi ja suomalaiset voisivat kerrankin olla tekniikan alueela sitä mitä luulevat olevansa, edelläkävijöitä.


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Muuten ihan hyvä, mutta GPS ei ole suomalaisessa hallinnassa. Eikö ketään häiritse, että oikeasti merelle vaaditaan myös navigointitaitoja ilman GPS:ää, mutta tässä ollaan rakentamassa koko liikennejärjestelyä sen varaan? Haloo. Siellä on kiviä taivaalla ja avaruusohjelmat maksaa. Kannattaa ottaa huomioon myös energiatalous ja öljyvarat. Onko tulevaisuus todella sitä, että kilpavarustellaan autoja yhä teknisimmiksi ja kalliimmiksi, samalla kun puolen eurooppaa vaeltaa työttömänä katuja, ja keskiluokan ostovoima kuihtuu 50 vuoden asuntolainaan? Olisiko ennemmin järkeä pistää ne rahat ehkä, en minä tiedä, oman valtiollisen pankin perustamiseen, ja rahoituksen takaamiseen? Jos ensin vaikka liittäisi edes suurimmat kaupungit toimivalla junaverkolla ja matkustusjunilla. Ei henkilöautoilussa ole välttämättä edes mitään tulevaisuutta.

On huomattavasti todennäköisempää, että tulevaisuudessa halutaan autoja, joiden omamassa on reippaasti alle 1000 kg, joissa on yksinkertainen tekniikka ja elektroniikka, ja joita voi huoltaa mahdollisimman universaalisti nyrkkipajoilla. Autojen on myös ihan hyvä olla fail-safe kaikkien ulkoisten järjestelmien kuten gps:n ja pilven alasajon osalta. Joten ei ehkä kannata suinpäin tässä ajan hetkessä lähteä liikennemerkkejä kumoamaan, ja ostamaan jotain serveriä sen tilalle..

Minä olen sen sijaan moneen kertaan toivonut, että suomessa valtateiden filosofiaksi tulisi, että "juna ei pysähdy" -- liian usein iso valtatie keskeytyy 50 km/h rajoitukseen ja liikenneympyrään, 60 tai 80 km/h rajoituksiin, tai jopa valoristeykseen. Ei se ole mikään valtatie, se on taajamaa. Samalla myös poistuisi nopeusrajoitusten unohtelu, kun olisi vain yksi nopeus valtatiellä.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Ei moni muukaan asia ole suomalaisten hallinnassa, elintarviehuolto ja mikropiirit vaikka.

Tuo työttömyys on kiinnostava kysymys, sillä pitkässä juoksussa teknologia lisää sitä, mutta siitä enempi toisella kertaa.

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Katsotaan nyt ensin, mitä mahdollisuuksia tiemaksuun liitetty likenteen ohjaus antaa. Tuomitaan sen jälkeen, jos on aihetta.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Insinörttiyden päättömimpiä ylilyöntejä tällaiset visiot. Ehkä soveltuisi jollekin muulle planeetalle, missä ei asu ihmisiä.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo
Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei toki. Kyllähän yhdistelmä gps + kännykkä 4g verkossa + uudet ohjelmistot on liikkuvassa ajoneuvossa niin pomminvarma kombinaatio, ettei mikään voi mennä pieleen. Itse haluaisin yhdistää tuohon vielä sähköverkon, mutta toki tukiasemien kautta sekin tulee jo nyt mukaan.

Kun tämän kombinaation suunnittelee koulutettu laborantti, taitava riskisijoittaja ja tuhatpäinen joukko kehitysmaihin ulkoistettuja tietotyöläisiä, sujuu liikenne varmasti juuri niin hyvin kuin vihreät toivovatkin. Sitä paitsi on ihqua, että auto surffaa netissä. Päiväkodin ovet ja lehmätkin surffaavat nykyään. Se tuo miellyttävän yllätysmomentin muuten niin arkisiin asioihin.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Sähköautolla sen sähköverkon saisi tavallaan mukaan :). Niistäkin tykkään.

Sinänsä riskit ovat ihan validi kysymys. Mutta oikea kysymys on: montako enemmän kuolee tai loukkaantuu kuin vaihtoehdoissa?. Kerrannaisvaikutusten ja tuntemattomien vuoksi sitä ei ole ihan helppo arvioida. Itse näkisin ehdotukseni sisältävän ratkeavia ongelmia, mutta se ei koskaan selviä ellei joku yritä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #8

Järjestelmää käytetään kansalaisten valvomiseen ja rahastamiseen. Tästä syystä kansalaiset eivät koe sitä oikeudenmukaiseksi ja järkeväksi. Jos edes yksi tuhannesta tai yksi kymmenestätuhannesta harmistuu niin paljon, että hankkii 10 euron hintaisen gps/cell phone jammerin, koko järjestelmä kaatuu.
Samalla kaatuvat tietysti myös kaikki ed.m. laitteiden hyödylliset sovellukset, kuten puhelimet, navigaattorit, varashälyttimet, säätölaitteet jne.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo Vastaus kommenttiin #9

Meinaat ettei kukaan ole harmistunut nykyiseen kännykänkäyttöön ja hankkinut sen kaatamiseen jammeria?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #10

On. Tämä ei näy välttämättä mitenkään muuten kuin että puhelin ei soi. Jos se näkyisi siten, että liikenne pysähtyisi/sekoaisi tai jokaisella autonkäyttäjälle tulisi katkoksesta sakot, sen huomaisi laajempikin joukko.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #10

Kännykkä ei ole useimmille lähellekkään niin pakollinen varuste kuin auto on.
Sen saa pois päältä ja jätettyä milloin mihinkin.

Auton kanssa on hiukan eri juttu. Kylillä asuessa ei oikein tahdo nuo julkiset taipua niihin aikatauluihin johon tarvitsisi.

Vapaa-ajallani pärjään mainiosti ilman puhelinta, tietokonetta, yms. härpäkettä. Ilman autoa taasen on kaikki vapaa-ajan aktiviteettini hankalaa tai jopa mahdotonta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Vaikuttaisi että jotkut kannattavat mitä älyttömimpienkin hallituksen esitysten puolesta. Varmaan saisi kannatusta mikäli hallitus esittäisi että suurin osa suomalaisista kerättäisiin kaupunkikeskuksiin ja nämä räjäytettäisiin taivaan tuuliin, rakennustoiminnasta sitten talous virkoaisi ja BKT nousisi taivaisiin, maassa kaikki hyvin.

Matti Pulli

"Lyhyesti, sopivalla yksityisen ja julkisen toimijan työnjaolla järjestelmä on rakennettavissa yksityisyyttä suojaavaksi"

Tässä olet väärässä. Tuollaista järjestelmää ei a)voida ikinä rakentaa yksityisyyttä suojaavaksi ja b)tulla ikinä rakentamaan yksityisyyttä suojaavaksi, koska kyseessä on lähinnä sosialistien ja suuryritysten valtaa kannattavien pyrkimys luoda "hyvän syyn" perusteella rakennelma, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana laajemmalle valvontajärjestelmälle.

Jos tietoa voidaan käyttää väärin, sitä myös tullaan käyttämään väärin. Ja tämä on fakta, joka voidaan unohtaa, mutta se ei katoa mihinkään.

Pekka Heliste

Yksityisyyden suoja meno jo 10 vuotta sitten. Teletunnistetietojen tallentaminen sisältää puheluiden ja dataliikenteen osapuolten tunistetietojen lisäksi myös paikkatietoa kännykästä.

Nuo tiedot ovat viranomaisten käytössä, tietysti oikeuden päätöksellä toistaiseksi, mutta tiedon saantia voidaan helpottaa iloin vain, kun pää on saatu auki.

Ja älypuhelinten yleistyessä paikkatietoa keräävät myös kaupalliset tahot ja myyvät tietoa eteenpäin

Silloin kanta”rehellisellä ei ole mitään salattavaaa ” voitti ja pää laajalle valvonnalle avattiin.

Auton liikkumisen seuranta ei ole läheskään niin henkilökohtaista kuin kännykän, joten yksityisyyden suoja on huono argumentti, koska sitä ei enää ole.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Vastoin parempaa tietoa ja kansalaisten tahtoa tehdyn rahastusyrityksen taustat alkavat paljastua:

http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satellii...

Onko blogistille tuttuja firmoja?

Pekka Heliste

Kysessä on Suomen Keisarin Jorma Ollilan viimeinen yritys pelastaa Nokia.

Nokia maksoi itsensä kipeäksi paikkatiedosta ja nyt jonkun pitää maksaa tappiot

Ja hallitus seisoo asennossa Keisarin edessä

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Nokia on tuttu, tosin me ei olla oltu tekemisissä sen jälkeen kun heittivät pihalle.

Raudan pitäisi olla ihmisten omaa ja geneeristä esim. puhelimet. Softan pitäisi olla monien toteutettavissa. Näillä eväillä ei jää miljardeja rahastettavaksi.

Juuri sellainen rahastusautomaatti on se mitä pelkään tästä rakennettavan ja siksi siitä paasaan

Simo Suutari

Kuvaamasi palvelut tulevat tavalla tai toisella toteutettua autonvalmistajien toimesta. Kyse onkin Suomen kohdalla siitä, että valtio haluaa rahastusautomaatin järjestelmästä. Tällöin ei ajatella autoilijalle suunnattuja palveluja vaan mahdollisimman suurta verokertymää. Valtion intressi ei ole tehdä liikenteestä sujuvaa ja edullista autoilijalle. Se on autonvalmistajien intressi ja kilpailuetu.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Autojenkin kohdalla lisäarvon tuotto voi siirtyä softaan. Silloin perinteisten autonvalmistajien voi käydä köpelösti. Ainakin se tarjoaa uusille toimijoille mahdollisuuden. Juuri tästä syystä esim. google on naulannut alueelle patentteja.

Autonvalmistajien etu ei myöskään ole sama kuin liikennejärjestelmän etu vaikka yhtäläisyyksiä varmasti onkin.

Jonas Hellgren

Seuraavaksi kansa siirtyy tienvarsille metsiin. Käykö sitten niinkuin george Harrison vainaa lauloi jo vuonna -66.

..if you drive a car, I'll tax the street...if you take to walk, I'll tax your feet....

Markku Laaksonen

Samaan tulokseen valtion kassan paikkaamiseen päästään yksinkertaisella mallilla.
Nostetaan käyttömaksu jonnekin 350 €/v/auto, polttoaineveroa hiukan ts. 3 milj. autoa x 350= yli 1 mrd + plus p-aineveron lisätuotto.

Vastapainona luovutaan autoverosta. Tähän riittää nykyisiin verotus-ohjelmiin hinnanmuutos. Kulut 0 euroa. Eikä tarvita mitään seurantabyrokratiaa järjestelmineen, laitteineen, kuluineen.

Olipa malli mikä tahansa kyse on aina vuotuisesta käyttömaksusta. Halvin, vanhaa käyttävä on paras ja helpoin.

Vastapainona autokauppa piristyy tuoden työtä, sen myötä tuloja valtion kassaan. Tästä on näyttöä. Myös tuontiautojen tullimenettely pääsisi tasapuolisiin menettelytapoihin jatkuvan taistelun sijasta.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Vielä kun sitten saataisiin kännykkä verkko toimimaan niin luotettavasti että se ei kaatuisi kertaakaan vaikkapa kymmenen vuoden aikana. Nimittäin jos kaikki liikenneinformaatio tulisi mobiiliverkon kautta niin operaattorin verkkokatkon takia olisi sitten tiedossa pino ruumiita.

Edelleen mulla on tuossa pelkona yksityisyyden lopullinen menetys ja käyttökustannusten karkaaminen kohtuuttoman suureksi.

Edelleen tänäpäivänä jos haluaa niin kännykän voi jättää pois tai tiputtaa gps:n päältä pois.

Yhteiskunnan suurimpana riskinä pidä liian pitkälle vietyä automatisaatiota ja digitalisaatiota. Tämänkaltainen yhteiskunta on aivan liian helppo lamaannuttaa.

Pekka Heliste

Vaikka GPSn tiputtaa päältä,tukiasemapaikannus jää ja jäljet jäävät tietokantaan.

Vasta puhelimen sulkeminen lopettaa. Paikannuksen

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Tai puhelimen kotiin jättäminen... Autoa on vain aika vaikea jättää kotiin jos pitää päästä paikkaan jonne ei julkisilla pääse.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Verkon ei tarvitse olla kovin luotettava mahdollistaakseen tuollaisen systeemin. Luotettavuuden taso toki vaikuttaa mahdollisiin ratkaisuihin, mutta mitään ultraluotettavaa ei tarvita.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Jos mennään tasolle jossa liikennevalot on korvattu mobiiliintulevalla ohjauksella niin siinä tarvitaan kyllä kohtuullisen luotettavaa verkkoa.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo Vastaus kommenttiin #29

Nimen omaan kohtuullisen. Tarvitaan lähinnä hyviä kelloja. Silloin kun verkko pelaa ladataan liikennevalojen aikataulut laitteeseen. Kelloaan käyttämällä laite tarkistaa mikä sijainnin valojen tila. Satelliitti paikannus perustuu hyvin tarkkoihin kelloihin joten sijainnin ollessa tiedossa on myös hyvinkin tarkka aika tarjolla (riippunee vähän rauta toteutuksesta kuinka tarkka).

Nykyistenkin puhelimien kellot ovat riittävän tarkkoja pitämään aikansa kohtuu pitkien verkko katkojen varalta.

Paikannus datan puuttuminen on vähän hankalampi, inertia navigointi puhelimissa ei taida olla ihan vielä sillä tasolla että se riittäisi paikan määrittämiseen niin pitkään kuin kello, mutta en tunne asian viimeistä tilaa. Sen sijaan esim Google käyttämä LIDAR teknologia tarjoaisi riippumattoman paikkatiedon, mutta sen hinta on sen verran kova, ettei siihen kannata mennä ennen kuin auto ajaa kokonaan itsekseen.

Äärimmäisessä tilanteessa voi tietysti turvautua varovaisuuteen, sillä laite yleensä tietää milloin ei tiedä ja voi siitä kertoa.

Jorma Jylänki

Tievero on jo käytössä poltoaineverona ja yksityisautoilussa toimii siten, että paljon ajavat kuluttavat enämpi ja maksavat myös veroa enämpi.
Kuljetusyrittäjille voisi suorittaa veronpalautusta, että hinnat pysyy kohtuudessa.
Venäläisten rekkojen kuljetus Suomen sisäisessä liikenteessä pitäisi saada kuriin, koska venäläiset kujetusyritykset eivät maksa veroja Suomeen, eivätkä osta verollista polttoainetta, eikä turvallisuuskaan ole hallinnassa.
Tieliikenneverohaaveilun voi unohtaa kalliina ja epäluotettavana huuhaana; ne sitä kannattavat, mitkä eivät tunne asiaa, eikä ymmpärrä mitä se toisi mukanaan.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Polttoainevero on ihan kohtuullinen, mutta monessa kohtaa turhan tylppä instrumentti. Sillä ei voi esimerkiksi hinnoitella kilometrejä eritavalla eri aikoina.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Se, kuinka teräviä tai tylppiä instrumentteja kenellekin uskaltaa antaa riippuu tietysti siitä, mitä kuvittelee henkilön näillä teräaseilla tekevän.
Tämän tueksi voi katsoa, mitä henkilö on aiemmin tehnyt. Sama koskee lainsäätäjiä ja hallitusta.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Suunniteltu tienkäyttömaksu on puhtaasti uudenlainen veroinstrumentti, jota tökerösti perustellaan ruuhkamaksun tapaan, mutta se ulotettaisiin silti kaikille Suomen teille, jopa pienemmille yksitysteille.

Perusteena ovat poikkeuksetta vain mahdolisuudet soveltaa järjestelmän mahdollisia hyötyvaikutuksia vain ja ainoastaan Helsingin alueella, koska vain Helsinki on Suomen ainoa alue, jossa liikennemäärät ovat sen mukaisia, jolloin järjestelmälle voisi edes kuvitella olevan joskus käytännön hyötyjä. Maan muiden osien autoilijat olisivat ainoastaan maksajan rooleissa.

Helsinkiin sopisi erittäin hyvin Lontoon ja Tukholman tapaiset ruuhkamaksut, mikäli edes sellaiseenkaan tarvetta todellisuudessa olisi.

Vihreille ehdotus on tietysti herkullinen tilaisuus lisätä yksityisautoilun kontrollia ja kustannuksia, mutta eikö sen saman tekisi täysin ilmainen järjestelmä - kympin bensa.

Autoilu ja asuminen taitavat olla enää ne ainoat segmentit, josta verotuloja kuvitellaan voivan kasvattaa ja vihreät ovat tässä kehityksessä erityisen innostuneesti mukana, vaikkakin esitys suoranaisesti hyödyttäisi vain varakkaita kalliiden autojen ostajia pienin kilometrein.

Juhani Kahela

Tää on taas niitä hyväntahtoisten hölmöjen kirjoituksia. Vallassaolijoiden tehtävän tulisi olla ihmisten elämisen mukavuuksien lisääminen. Sujuva yksityisautoilu on niitä. Kuitenkin meillä on puolueita, joiden agenda on ihmisten elämän kurjistaminen. 70-luvulla uhkailtiin ilmaston jäähtymisellä. Nyt samat uhkaaavat ilmaston lämpenemisellä ja sillä varjolla voidaan kurjistaa ihmisten elämää.

Ruuhkia Suomessa ei ole. Ne on synnytetty autoilun vastaisella propagandalla ja sujuvan autoilun vastaisilla toteutuksilla.

Maapallolla on ikää 5 miiljardis (?) vuotta. Ilmaston mittaustuloksia on 150 vuodelta. Ennustearvo on sama kuin vuoden sääennusteen laatiminen 3 sekunin otannalla. Maapallon lämmöstä 0,1 promillea on ihmisen tuottamaa. Päälämmön lähde on aurinko. Auringon käyttäytymisestä on vielä vähemmän tietoa kuin maapallon ilmastosta. Kysymys, johon en ole saanut vastausta on, miten auringion lämmön tuottohistioria on luotetavasti todennettu ja miten se muuttuu tulevina vuosina ja vuosisatoina? Vain vihreä uskoo, että aurinko on termostaattilla säädetttävä lämmön lähde.

On hienoa päästä kunnolla autoilemaan marraskuussa. Nycin ja Philadelphian välistä highwaytä on laajennetu. Nyt molempiin suuntiin menee 6 kaistaa. Alla hyrrää V8 ja bensa maksaa 60 senttiä litralta. On se vasta elämää. Vakoilujärjestelmää ei varmasti rakenneta USAan. Snowden ei opettanut Suomen vihreille mitään.

Pekka Heliste

Hupijuttu, USA:n vakoiluorganisaatioon kuuluu n 2 miljoonaa ihmistä ja Google, Microsoft,Facebook,pankit ja teleoperaattorit on valjastettu tuohon organisaatioon.

Kännykkä tuottaa henkilökohtaista paikkatietoa,joten se on parempi lähde kuin auton seuranta

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Onko itse Snowden kuiskutellut korvaasi kaiken tuon? : D

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Suomessa on ruuhkia, olen itse istunut sellaisessa. Jossain muualla on toki pahempia, olen istunut joissakin niistä. Ruuhkat ja autossa istuminen johtuvat suoraan autoilun ominaisuuksista, autoiluun perustuva yhteiskunta johtaa paljoon autoiluun eikä autoilun määrä yleensä vähene infraa parantamalla.

Jotkut kokevat hyvinvointinsa kasvavan kun ympäristössä on vähemmän autoilua ja matkat ovat lyhyempiä ja sujuvampia. Tätä kohti voidaan paikannukseen perustuvalla verotuksella päästä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Suomessa on ruuhkia, olen itse istunut sellaisessa."

Mitä enemmän ihmisiä keskitetään kaupunkikeskuksiin sitä ruuhkaisempaa tulee olemaan ja tämähän on ollut hallitusten tavoitekin. Suomessa ruuhkat ovat kyllä naurettavan pieniä verrattuna suurkaupunkien oikeisiin ruuhkiin, mutta mikä estää hallitusta tekemästä itse näitä ongelmia.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo Vastaus kommenttiin #44

Autokaupungeissa on ruuhkia. No on metroissa, buseissa ja fillaroidessakin joskus aika tiukkaa. Ruuhkan syntyminen ei riipu pelkästään liikkuvien ihmisten määrästä, vaan myös siitä miten paljon tilaa se liikkuminen per ihminen vaatii ja siitä miten pitkiä matkoja liikutaan.

Kaikkien ei toki tarvitse asua kaupungissa, mutta jos monet asuvat niin muualla viihtyville on enemmän tilaa ja siellä on vielä vähemmän liikennettä. Lisäksi tuo tila voi sijaita lähempänä kaupunkia.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Suomessa on todella pieniä ruuhkia mutta niiden syy ei ole liikennemäärä vaan autovihamielinen tie ja liikennesuunnittelu jonka itsearvoisena tehtävänä on aiheuttaa mahdollisimman paljon haittaa sujuvalle kaupunkiliikenteelle jossa niin autolla kuin joukkoliikenteellä ja jalankulkijoilla on tilaa.

Käyttäjän TapioLaaninen kuva
Tapio Laaninen

Autoalan ammattilaisena täytyy sanoa että täyttä utopiaa koko kirjoitus. Vai että uusia reittejä syntyy? Eli kun menen manskulle seisomaan ruuhkaan, gepsi tunnistaa ruuhkan ja jotenkin mystisesti manskun viereen ilmestyy uusi tie?

Liikennevalojen poisto? Mites jalankulkijat ja pyöräilijät havainnoivat liikennevaloja autoilijan gepsi-4g-multitouch härvelistä?

Liikennemerkkien poisto? Mene joskus käymään vaikka Lohjalla. Siellä on yhden kadun varressa lisäkilpineen noin 30 liikennemerkkiä nähtävissä yhdellä silmäyksellä. Kuinka näiden merkkien näyttäminen hoidetaan virtuaalisesti?

Ja miten käy turvallisuuden kun ikkunasta ulos katsomisen sijasta ihmiset tuijottelevat jotain pientä näyttöä vaikka pitäisi seurata liikennettä.

Nyt niitä valoja päälle! Ja jos kokee niiden fyysisten liikennemerkkien seuraamisen liian haastavasti, kannattaa käyttää taksia.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

En tiedä mistä reiteistä puhut, mutta jos reitillä on tyypillisesti jonain aikana ruuhkaa niin sille välille laitetaan odotetun ruuhkan ajaksi korkeampi maksu ja ruuhka vähenee. Maksu on tehokas koska se antaa jokaiselle osalliselle mahdollisuuden harkita milloin omalla kohdalla on järkevintä muuttaa käyttäytymistä.

jalankulkijoilla voi tietysti olla omat 4g-multitouchit, mutta osa jalankulkijoista, kuten lapset ja humalaiset, voi olla kyvyttömiä niitä käyttämään tai niitä ei koeta käteviksi. Helppo ratkaisu on jättää jalankulkijoille valot. Toisaalta jalankulkijat voivat mennä tien yli silloin kun autot on pysähtyneenä. Ehkä se ei toimi ihan kaikissa risteyksissa, mutta niihin voisi jättää jalankulkijoille ne tolpat kävelijöille. Fillarilla ajaessa ei ole mikään ongelma joko laittaa laite tankoon tai ottaa tiedot korvanappeihin.

Siellä Lohjalla on sitten ihan liikaa merkkejä, ei niitä ehdi autosta lukemaan. Jos sulla on vaikka linkki streetviewhin niin olisi hauska nähdä kyseinen paikka. Näytöltä näkyvät merkit on siitä kivat että ne voi katsoa silloin kun tilanne sen sallii ja vaikka voimassa olevan nopeusrajoituksen voi aina tarkistaa näytöltä, tai vaikka parkkimerkit. Lisäksi heti toimia vaativat merkit voi myös lukea ääneen niitä ohittaessa. Tietysti ne merkit joissa on voimassaolon osoittava lisäkilpi näytetään vain voimassa ollessa jos se kyseisen merkin kohdalla riittää.

Voi hankkia sellaisen näytön josta näkee ja tosiaan koneen voi laittaa lukemaan merkit.

Jollei liikenteessä pärjää on taksi tosiaan hyvä vaihtoehto. Toisaalta on mahdollista kehittää liikenneympäristöä sellaiseksi että useammat pärjäävät itsekin.

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Olen effin kanssa aika usein samoilla linjoilla. Tässä en.

Käyttäjän raffu kuva
Rafael Rantala

Tähän kun on aivan liian helppo ja yksinkertainen ratkaisu, eli siis polttoaineen verotus. Painopiste kokonaan siihen. Siitä on vaikea tehdä pitkää komiteaistuntoa eli varmaankin mennään johonkin kalliiseen ja byrokraattiseen järjestelmään, äly jättää tässäkin..

Pekka Heliste

Tulevaisuudessa polttoaineena on sähkö ja kirjava joukko muita polttoaineita .

Verotus ei voi silloin perustua polttoaineeseen

Käyttäjän nikoporjo kuva
Niko Porjo

Hiilidioksidin ja muiden energiasta koituvien haittojen hinta kannattaa toki leipoa energiaan, mutta monipuolistuvat energia varastointi mekanismit (akku, bensa jne.) hankaloittaa tätä vähän.

Polttoainevero ei myöskään kohdistu kaikkiin haittoihin.

Heikki Härmä

Vihreenuttuiset ovat olleet huolestuneita vankien nilkkapannan oikeutuksesta.

Joo.

Nyt rehellisen veronmaksajan liikkumisen kartoitukseen nämä "edistykselliset" puuhaavat sirua.
Mielipideseurannan hallinnassa Suomi on edelläkävijä.

Ukraina, Kazakstan, jne ovat Soneran kauppakumppaneita.
Olisikohan tämä valtionyhtiö edelläkävijä tieto-taitorintamalla?

Meille on vuotanut tieto, että tämän yhtiön etuliite Telia viittaa Ruotsiin.

Kuulemma Suomen teleliikenteen valvonta sijaitsee Ruotsissa.

Ruotsilla ja USA:lla on perinteellisesti läheisemmät suhteet USA:han kuin meillä.
Obamakin landasi sinne, ei tänne.

Lyökö Obama kättä päälle joistain huolestuttavien hallinnon tummien pilvien uhkan torjumiseksi myös presidentti Niinistön kanssa?
Ribbentrop teki sopimuksia paitsi Molotovin, myös Rytin kanssa.

Virhe virhe.

Dokumentaatiota ei saa jäädä isojen poikien sopimuksista.
UKK totesi asian pitämällä saunailtoja.

Veronmaksajien suuntaan heitetään yksinkertaisesti savuverhopommi.
Media.

Toimituksen poiminnat